Raging Adventure in Cairns! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Yvo Vries - WaarBenJij.nu Raging Adventure in Cairns! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Yvo Vries - WaarBenJij.nu

Raging Adventure in Cairns!

Door: Yvo

Blijf op de hoogte en volg Yvo

20 Juli 2007 | Australië, Cairns

Na 4 dagen Tully raften, snorkelen op het koraalrif en door het oudste regenwoud op aarde lopen heb ik vandaag even helemaal niets gedaan. :) De omgeving van Cairns, en meer naar het noorden Port Douglas en Cape Tribulation maar ook het westelijk gelegen gebied de Atherton Tablelands, is ontzettend mooi. Qua beleving is de stad Cairns echter een ordinaire badplaats, zegmaar Salou/Lloret de Mar-achtig. Het is er heel erg toeristisch, het hele stadje lijkt te bestaan uit (en van) reclame voor tochtjes naar het koraalrif of een van de eilanden, het regenwoud of bungy jumpen danwel skydiven. Zelfs op weekenddagen kun je tot 's avonds laat informatie inwinnen of direct iets boeken.
Er zijn heel veel jonge vooral Engelse, Ierse en Duitse toeristen die zich 's avonds volop in het uitgaansleven van Cairns storten (vol met schreeuwerige kroegen en clubs die iedere avond een "speciale avond" hebben) en overdag luieren bij het zwembad van het hostel of ergens aan de Esplanade. De Esplanade is een lange boulevard die zich uitstrekt langs het gedeelte in de baai van Cairns dat ze "The Lagoon" noemen. Overdag (bij eb) is dat een groot modderig wad, geen strand dus. Het grootste stuk strand aan de belangrijkste boulevard van Cairns is aangelegd en zoomt een enorm openbaar openluchtzwembad af. Op het aangrenzende grasveld ligt iedereen te zonnen en kan men gebruik maken van grote openbare BBQ's en genieten van de live muziek die aangeboden wordt.
Het eerste hostel (The International Hostel) in Cairns waar ik in terechtkwam is aan de Esplanade gelegen en heeft een prachtig uitzicht op The Lagoon. Het is echter een bouwval vergeleken bij het Wake Up! hostel in Sydney. Vooral de slecht onderhouden en niet schoongemaakte twee douches en twee toiletten per verdieping (waar ongeveer 50 backpackers verblijven) deden me denken aan de WeesperFlat. ;) Inmiddels zit ik dus al enkele dagen in een ander hostel, het Nomads Serpent Hostel. Net zo'n populair toeristisch oord als alle andere hostels hier in Cairns en omgeving.

Ik heb mezelf maar enigszins overgegeven aan het toerisme omdat er toch een hele hoop dingen hier zijn die je gezien moet hebben al was dat alleen maar het koraalrif. Aan het begin van de week heb ik een toeristen pakketje geboekt (via een organisatie die Raging Thunder heet) en me laten meenemen door de verschillende touroperators. De eerste dag ben ik gaan Tully raften, dat is dus met 7 mensen in een rubberboot een wilde, door het regenwoud stromende, rivier (de Tully) afvaren. Ge-wel-dig om te doen! Ik heb er twee dagen spierpijn van gehad, maar dat was het absoluut waard.
De tweede dag ben ik naar Fitzroy Island gevaren en vanaf daar met een boot genaamd Thunderbolt met 70KM p/u (dat is heel erg hard op het water) naar het twee verschillende plekken op het koraalrif gebracht om daar te snorkelen. - Dat ritje op de Thunderbolt hoort bij de attractie en is ongeveer 15 a 20 minuten leuk. Helaas duurt het ruim een half uur om bij het rif te komen en de zelfde tijd om weer terug te komen. - Het koraalrif is echter ontzettend mooi en indrukwekkend om te zien, alles beweegt op de golven van de Koraalzee en de kleuren zijn prachtig. Je zwemt tussen heel veel kleine en soms hele grote tropische vissen die niet bang lijken te zijn, soms wat verbaasd naar je toe komen zwemmen maar er snel vandoor gaan als je te dicht in de buurt komt. Dit is iets wat ik nooit meer zal vergeten.
Dag 3 en 4 stonden in het teken van onder meer lopen door het regenwoud (zowel op de Atherton Tablelands als op Cape Tribulation), zwemmen in watervallen en natuurlijk krokodillen spotten op Daintree River (een regenwoud rivier). Met een groep van ongeveer tien mensen rij je dan met een gids het regenwoud in en naar allerlei bijzondere plekken. En ja: op de Daintree heb ik meerdere (kleine) zoutwater krokodillen (dat zijn de gevaarlijkste) gezien. Tijdens de wandelingen door het regenwoud krijg je een stortvloed aan informatie over onder meer het planten en dierenleven, de originele bewoners van Australië en de gevolgen van de kolonisatie en de opwarming van de aarde. Alle verhalen zijn doorspekt met grappen over Australië, de wereld en de groep die op dat moment in de bus zit. De gidsen (en overigens de begeleiders van alle activiteiten) zijn allemaal zeer bevlogen (of zijn er heel goed in om dat te spelen) en betrokken bij wat ze doen, lijken echt te weten waar ze het over hebben en hebben zonder uitzondering allemaal een goed gevoel voor humor.

Goed, ik zou nog heel veel meer willen en kunnen vertellen, maar hier hou ik het maar even bij. Zie foto's voor het ooggetuigenverslag. :) Morgen ga ik naar de Backpackers Lodge van "On The Wallaby" in Yungaburra (een flink eind buiten Cairns in de Atherton Tablelands) een van de touroperators waarmee ik het regenwoud ben ingegaan. Zij hebben goedkope slaapplekken en verhuren voor een paar dollar per dag mountain-bikes en voor 25 dollar per dag kun je met een gids op de mountain-bike het regenwoud in en langs allerlei grotten en watervallen fietsen. Ik wil daar nog een paar dagen blijven voordat ik naar Darwin (dat ligt 3000 kilometer verderop in het noorden!) vertrek. Hoe ik daar precies ga komen weet ik nog niet, ik heb verschillende opties (vliegen, Greyhound bus, een georganiseerde tour of liften). Daar ga ik dus de komende dagen nog eens op mijn gemak over nadenken.

  • 20 Juli 2007 - 15:21

    Fem:

    wauw! wat gaaf!Wat doet die stinging tree?
    Jammer dat er niet zo veel aan vind.ruilen?
    Vuile patser met je slang!take hoeveel was dat?Nou wij hebben lekker weer regen....duuuus!

  • 20 Juli 2007 - 15:54

    Zusje:

    Volgende keer wel even wat stoerder kijken als je met een slang om je nek staat.... Zo groot was ie nu ook weer niet :P

  • 21 Juli 2007 - 01:21

    Yvo:

    Ja ik heb nog een foto met die slang waar ik lachend op sta, maar die is niet scherp. Vandaar.
    De Stinging Tree heeft duizenden kleine haartjes op de bladeren en de takken en stam zitten die gevuld zijn met gif. Als je daarmee in aanraking komt (de haartjes dringen ook door kleding heen) heb je in het gunstigste geval dagenlang pijn. In het ergste geval krijg je zoveel van die haartjes in je lijf (stel, je loopt door een paar takken met deze bladeren heen) dat je er aan dood kunt gaan. Tegen het gif is geen remedie. Dit is dan ook de enige boom op aarde die mensen gedood heeft en wordt de gevaarlijkste boom op aarde genoemd.

  • 21 Juli 2007 - 08:26

    Fem:

    Heftig,die killertree!Ben benieuwd hoe dieren dat doen...?

  • 22 Juli 2007 - 17:58

    Pappie:

    yvo doe je voorzichtig grt henk en stella

  • 23 Juli 2007 - 08:57

    Stella:

    volgens de berichten geniet je heel erg.hier gaat alles zn gangetje,ben zondag bij henk geweest en heb de laptop voor hem meegenomen maar krijgt op de kamer geen internet,ga hier van de wk,achter aan.Ik denk dat het weer daar beter is als bij ons.De foto van de slang en krokodill, daar word ik niet vrolijk van.Nou lieverd geniet van je welverdiende vac.en doe voorzichtig.GROETJES van CHARISSA VANESSA CHIEL en kleine ALYSSAen uiteraard een dikke KNUFKUZZZZZZZZZ van je PAPPIE en STELLA.



  • 23 Juli 2007 - 10:13

    Arend:

    Ik hoop dat Getronics snel overgenomen wordt en ik met een goede goude handdruk weg mag. Dan kan ik ook even down under kijken.

    Jaloers. :(

    Nee, goed man, geniet ervan :)

  • 23 Juli 2007 - 10:58

    Cor:

    Hoi Yvo, erg leuk om "alles" te kunnen volgen wat je doet. Dat tully raften lijkt mij te gek (hoor de held). Ik geniet van de foto's. Slangen en giftige planten hebben niet mijn voorkeur maar het hoort er nu eenmaal bij.
    "Big uncle blijft u watchen".

    Groet, Cor.

  • 23 Juli 2007 - 13:14

    Mayke:

    whow wat een lieve wallybees/kangeroetjes
    ,ziet er allemaal erg goed uit,lekker tropisch. Heb je al heimwee naar 20 graden met regen.......

  • 24 Juli 2007 - 09:34

    Pappie:

    yo zit nu in mij eigen ruimte hier en heb internet lijkt wel

  • 24 Juli 2007 - 10:39

    Nike:

    Hee Yf! De suikerrietpadden waar je vorige week over vertelde waren hier gister een nieuwsitem: "Australie wordt geplaagd door giftige padden. Ze zijn met honderden miljoenen en laten in het tropische noorden van Australie een spoor van verwoesting achter onder de inheemse dieren." Er is een heus gevecht gaande tussen de australiers en de padden. Vrijwilligers melden zich aan om op paddenjacht te gaan om het land weer te bevrijden van deze monsters. Er werd ook meteen duidelijk gemaakt wat ze met al die gevangen padden doen: ze worden verwerkt tot kunstmest, genaamd Toadjus.... "Zijn die padden toch nog ergens goed voor", zo eindigde de reportage. Misschien ook nog een leuke excursie voor jou, paddenjacht? :)


  • 24 Juli 2007 - 11:27

    Marccc:

    Dag Yvo,

    Vette photo's!!!

    Arent> upc van gaytronics?

  • 24 Juli 2007 - 11:41

    Marccc:

    Jaja typo... shame on me ...

    arenddddd

  • 25 Juli 2007 - 14:49

    Pappie:

    ziet er allemaal goed uit daar yvo
    ik heb nu internet op mijn kamer

  • 26 Juli 2007 - 11:03

    Mammm:

    Leuk Yf om zo je vakantie een beetje mee te kunnen vieren. Dat raften lijkt me wel wat. Die onscherpe foto met die boa om je nek bewaar je wel hè, die wil ik zien.
    Wat is de natuur toch geweld(ad)ig mooi. Wie weet word je vrijwillig gemobiliseerd voor de strijd tegen de padden.
    Ik ga hier iedere avond snailhunten in mijn bush, ook heel spannend vooral die naakte!
    Ben benieuwd naar je verdere avonturen.
    xxx
    Toos

  • 26 Juli 2007 - 14:47

    Arend:

    Nee Marccc, ik heb nooit bij UPC gewerkt. Misschien ben je toch in de war met Arent?

  • 26 Juli 2007 - 15:24

    Fem:

    He Yf.Mijn neef uit New Zeeland is hier met zijn gezin,huizenruil A'dam en brabant 2mnd,ook een goed idee!
    Goed dat Henk internet heeft,eindelijk!
    Ik heb zo'n idee dat je je wel vermaakt.Oh,ja mijn neef had nog nooit van de stinging tree gehoord,ze overwegen nu om toch maar weer terug te verhuizen.

    groet Fem

  • 27 Juli 2007 - 14:04

    Karinakilroy Travel:

    Hai Yvo,

    je hebt het geweldig naar je zin! Ben jaloers..

  • 28 Juli 2007 - 19:58

    Jas:

    Joh goza, klink errug avontuurlijk allemaal. Zou bes met je wille ruile hoor. Maar die heb je alles gehoord van Fem geloof ik. Eneuh misschien ben je wel je roeping misgelopen zo ver: reiscolumnist/schrijver niks voor je?
    Kzou zegge ensjoy de outback nog ff: voor jut weet beje weer terug hihi.

    Grr Jas

  • 31 Juli 2007 - 20:55

    Pappie:

    reisverslaggever is wel wat voor je yvo ff een cursusje geschiedenis r bij en allr leuke mooie plekken iop de wereld bezoeken en beschrijvenpsp pappie

  • 31 Juli 2007 - 22:08

    Je Pappie:

    ga je nog een keer tally ruften?helmpie op hezwemfessie aan je pappie knuff op 1 agustus

  • 01 Augustus 2007 - 10:29

    Pappie:

    wil geen fotooos meer maken metb 7km/u maar mt 2 handjs vasthouden aan thunderdingeet je wel goed ben je al naar walibi geweest?

    pa

  • 01 Augustus 2007 - 11:05

    Pappie:

    yvo zullen we in nederland ook un keer gaan ruften er hier ergens best wel een breeje slootte vinden met bewegend water pappie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvo

Al lange tijd heb ik de wens om een reis naar Australië en Nieuw-Zeeland te maken. Dit jaar wordt die wens, door werkomstandigheden (of moet ik eigenlijk zeggen: 'geen werk' omstandigheden ;-)), realiteit! De reis is inmiddels iets aangepast, wat het globale reisplan brengt op: 6 weken Australië, 3 weken Nieuw-Zeeland en 3 weken Amerika (west-kust). De eerste 9 weken reis ik alleen en de laatste 3 reis ik samen met mijn vriendin Marieke. :-D

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 17553

Voorgaande reizen:

09 Juli 2007 - 02 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: