Exit Nieuw-Zeeland, stage right - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Yvo Vries - WaarBenJij.nu Exit Nieuw-Zeeland, stage right - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Yvo Vries - WaarBenJij.nu

Exit Nieuw-Zeeland, stage right

Door: Yvo

Blijf op de hoogte en volg Yvo

09 September 2007 | Nieuw Zeeland, Auckland

Laatste dagen in Auckland. Ik ben bij Brady, de dochter van Kathy die ik ontmoet heb tijdens de tour door Kakadu NP in Australië. Kathy had me uitgenodigd en heeft me gisteren en vandaag 'haar' Auckland laten zien. Morgenochtend reis ik met Paul, de vriend van Brady, naar het centrum van Auckland en kan ik bij hem op kantoor mijn bagage opslaan totdat ik naar het vliegveld ga om in het vliegtuig naar Los Angeles te stappen. Geweldig om zo Auckland en Nieuw-Zeeland te ervaren. Kathy en haar dochters zijn uitermate vriendelijke en gastvrije mensen die me overal mee naartoe nemen, uitleg geven en verhalen vertellen en beslist niet willen dat ik betaal voor eten of drankjes. :)

Na Dunedin ben ik naar Tekapo gereisd. Vanuit Tekapo wilde ik eigenlijk ome Jan en tante Nel die in Timaru wonen bezoeken. Helaas was dat vanwege zijn ziekte en mijn 'natte neus' niet mogelijk. Wie weet komt er nog eens een gelegenheid.
In Tekapo heb ik bij een volstrekt heldere hemel de maansverduistering meegemaakt die in het zuidelijk halfrond zichtbaar was! Tekapo heeft de meest heldere sterrenhemel van Nieuw-Zeeland vanwege de gunstige ligging. Op het strand van Lake Tekapo had de lokale bevolking een enorme 'bonfire' ontstoken en al pratend en drinkend kon men de verduistering aanschouwen. Twee dames van het plaatselijke observatorium kwamen uitleg geven over de verduistering en de zichtbare constellaties en sterrenbeelden en hadden een verrekijker meegenomen waarmee de maan en Jupiter met 4 manen te zien waren.
Na Tekapo belandde ik weer in Christchurch. In het hostel kwam ik een bekende tegen! Met Alana had ik een week eerder de treinreis van Christchurch naar Greymouth gemaakt. Ook dit keer zaten we samen in de trein, de TranzCoastal naar Picton, vanwaar we de ferry naar Wellington zouden nemen. Terwijl ik met haar stond te praten in de keuken van het hostel kwamen er nog twee bekenden binnenlopen, het stel uit Enkhuizen (ben je aan de andere kant van de wereld...) dat ik eerder Queenstown had ontmoet! Nieuw-Zeeland is een kleine wereld...

Na in Wellington afscheid genomen te hebben van Alana reisde ik verder naar het centraal station alwaar ik opgehaald zou worden door mijn nicht Tanya. Gek om te staan wachten op iemand van wie ik me niet goed meer kon herinneren hoe ze eruit zag en die ik voor het laatst twintig jaar geleden had gezien. De volgende drie dagen heb ik bij Tanya en haar vriend Murray gebivakkeerd en ook kennis gemaakt met mijn nicht Annabelle! In Wellington heb ik onder andere het mooie en ontzettend uitgebreide interactieve 'Te Papa' museum gezien, ben ik met Tanya en Annabelle 's avonds Kiwi's gaan spotten (2 Kiwi's "in het wild" gezien!) in een Wildlife Reserve en werd ik meegenomen naar 'the farm' van Tanya en Murray, een enorm stuk land met bergen, bos en een rivier waar ze vee houden en een huis gaan bouwen. - Fantastic guys, I had an awesome time! -
Na drie geweldige dagen in Wellington ben ik weer in de Magic Bus gestapt en doorgereisd naar Napier. Daar heb ik niet bijzonder veel gedaan behalve een wijnproeverij bezocht. ;) Napier staat bekend om zijn wijngaarden...
De volgende dag kwam ik aan in Taupo en daar was het dan eindelijk zover: de skydive! Die middag ben ik, vastgebonden aan een instructeur, op 15.000 voet hoogte (da's ongeveer 4,5 kilometer) boven Lake Taupo uit een vliegtuig gesprongen! :D Een bizarre, maar uitermate vette ervaring! De volgende dag zou ik de Tongariro Crossing lopen, Nieuw-Zeelands kortste (ongeveer 8 uur durende) dayhike door een fantastisch landschap. Helaas werd deze tocht vanwege slecht weer geannuleerd. :(
Rotorua heet ook wel 'Sulphur City' en wanneer je er bent weet je meteen waarom. De hele stad ruikt voortdurend naar zwavel. Dit komt door de grote hoeveelheid vulkanische activiteit in en om de stad. Rotorua is omgeven door geysers, vulcanic lakes, mudpools en hotsprings. Hier ben ik onder andere naar een Maori avond geweest, heb Maori zang en dans gezien en een Hangi (traditionele) maaltijd gegeten. Tijdens de reis in de bus naar het Maori dorp was ik de 'chief' van de reizigers in de 'waka' (het Maori woord voor kano)! :D Een aantal dagen eerder ontmoette ik Marco, een Canadees met een Italiaans Iraanse achtergrond, en in Taupo en Rotorua kwam ik hem weer tegen. Een toffe gast waarmee ik een aantal lange wandelingen naar watervallen en ander natuurschoon heb gemaakt. Ik kon zeer goed met hem opschieten en het was erg prettig goede gesprekken te hebben en allerlei gedachten op een rij te kunnen zetten. We besloten in Rotorua een auto te huren en samen naar Waitomo Caves te rijden (nee, hij heeft de auto bestuurd natuurlijk ;)) om de Glowworms te gaan bekijken en de volgende dag zijn we naar Wai-O-Tapu Thermal Wonderland gegaan. Drie Engelse meisjes die in hetzelfde hostel in Taupo en Rotorua verbleven namen we op sleeptouw en al met al was dat erg gezellig!
Na een verblijf van 1 nacht in Mt Maunganui met een heerlijk bezoek aan de Hot Saltwater Springs aldaar en het prettige gezelschap van Francisco, een Colombiaan die ik in het hostel (maar eerder al bij de geyser in het Wai-O-Tapu park) ontmoette, vertrok ik eergisteren naar Auckland.

Nu zit mijn verblijf in Nieuw-Zeeland er na 20 dagen dan bijna op. En tevens mijn 9 weken Australië en Nieuw-Zeeland. Morgen, 10 september, stap ik om 19:30pm in het vliegtuig naar Los Angeles en kom daar op 10 september om 12:40pm aan! Dan zie ik Marieke eindelijk weer! :D :D :D De afgelopen week hebben we ongeveer bedacht hoe we de komende drie weken door Californië en omstreken gaan reizen. Ik heb er zin in!

Zo, en nu ga ik maar eens naar bed, morgen wordt een laaange dag... Groeten allemaal!

  • 09 September 2007 - 13:57

    Kim:

    Ik kan het nooit laten reisverhalen te lezen, maar mijn reislust is zeker opgewekt weer. Groeten uit Amsterdam!

  • 09 September 2007 - 16:45

    Fem:

    Zo die foto van het skydiven ziet er wel effe wat beter uit als met die slang.
    hihi..Eindelijk zie je je meisje weer.
    Ben je nog herkenbaar of ben je zo'n baardige bushman geworden?
    Oh ja ,die Enkhuizers had ik achter je aan gestuurd om je in de gaten te houden.
    liefs en groetjes ook aan Marieke.

  • 09 September 2007 - 18:13

    Pappie:

    yvo zag ik jou daar hangen met skydive?

    als dat zo is verbied ik het je bij deze

  • 09 September 2007 - 18:15

    Pappie:

    yvo zag ik jou daar hangen met skydive?

    als dat zo is verbied ik het je bij deze

    ga gewoon ff lekker wandelen aan laketekapo ofzow

  • 09 September 2007 - 21:39

    Arend:

    Toen ik die skydive foto zag liep het me bijna dun door de broek. Mooie fotos zitten erbij Yvo.
    Btw: een Gannet heet bij ons gewoon een Jan van Gent. Klinkt wat minder exotisch alleen ;)

  • 10 September 2007 - 03:22

    Yvo:

    Pap, ik zal vragen of ze me weer het vliegtuig in willen hijsen. ;)

    Over ongeveer 5 uur vlieg ik naar LA en ik ben stiekum een beetje zenuwachtig... Tot snel!

  • 11 September 2007 - 09:46

    Pappiie De Vries:

    yvo wie zijn die enhuizers?
    niet meer ui een vliegtuig springen he. als weer terug bent vermoord ik je

  • 12 September 2007 - 22:19

    Gre:

    ik ben diep onder de indruk van je drukke leven, overal! Ik heb de hele serie afgedrukt om het te kunnen nalezen. Geweldig hoor! Ik reis met je mee! Heel veel plezier in LA met Marieke en ik lees verder.... liefs vanuit France en ik hoop jullie t.z.t hier te zien! xxxgrexxx

  • 16 September 2007 - 11:37

    Appie:

    yvo veel plezier met marieke in la. pa

  • 20 September 2007 - 20:22

    Pappie:

    het gaat niet goed met apie dankje voor je kaart

  • 24 September 2007 - 17:30

    Pappie:

    gaat ie goed yvo?

  • 24 September 2007 - 19:30

    Ceryna:


    heyyy reizende oom roel!!! hahahahahaha

    ik had je toen in enkhuizen beloofd dat ik aan je moeder je nummer zou vragen ,sorrie heb het zo druk gehad en nu ben je er niet ben je op reis!!!

    wauw !!!!!! nou yvo hoop dat alles goed met je gaat en wens je veel plezier.

    en doe je wel voorzichtig??

    spreek je als je weer in nederland bent.
    je ken me altijd mailen op cerynaverberne36@hotmail.com

    kuzzzzzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvo

Al lange tijd heb ik de wens om een reis naar Australië en Nieuw-Zeeland te maken. Dit jaar wordt die wens, door werkomstandigheden (of moet ik eigenlijk zeggen: 'geen werk' omstandigheden ;-)), realiteit! De reis is inmiddels iets aangepast, wat het globale reisplan brengt op: 6 weken Australië, 3 weken Nieuw-Zeeland en 3 weken Amerika (west-kust). De eerste 9 weken reis ik alleen en de laatste 3 reis ik samen met mijn vriendin Marieke. :-D

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 17553

Voorgaande reizen:

09 Juli 2007 - 02 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: