"If you're going to ..." - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Yvo Vries - WaarBenJij.nu "If you're going to ..." - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Yvo Vries - WaarBenJij.nu

"If you're going to ..."

Door: Yvo & Marieke

Blijf op de hoogte en volg Yvo

25 September 2007 | Verenigde Staten, San Francisco

Los Angeles,
Disneyland,
Las Vegas,
Grand Canyon NP,
Yosemite NP,
... en nu, eindelijk, eindelijk Internet om onze vriendjes en vriendinnetjes te vertellen hoe het gaat in Californië!!! :D

Inmiddels zijn we dus al twee weken onderweg en hebben we nog maar 7 dagen over. :( Maar goed, voordat we overgaan tot vertellen hoe vreselijk Los Angeles is zullen we het eerst eens over de leuke dingen hebben.

Na allebei zo'n 12 uur gevlogen te hebben zagen we elkaar dan eindelijk op LAX, de luchthaven van Los Angeles. We hebben twee dagen in West Hollywood in een goedkoop hotel doorgebracht van waaruit we Hollywood enigszins verkend hebben. Waar we vooral achterkwamen is dat Los Angeles een vieze, lelijke stad is waar je eigenlijk zo snel mogelijk weg wilt. Alle straten zijn langs een liniaal aangelegd en hebben namen als 1st, 2nd, 3rd, maar ook A st, B st, C st.
Wel hebben we natuurlijk de Walk of Fame gezien en zelfs een stukje opname van de film "Hancock". Echt bizar dat je midden op straat een disclaimer tegen komt dat je misschien in de film voorkomt en dat je dan "afstand doet van je rechten" etc. :-) Wel stoer om de stunt dubbel van Will Smith te zien en een set recht voor het Kodak Theater waar een cementwagen zogenaamd op z'n kop in het (rubber!) asfalt gestort is.

Daarna op naar Disneyland. De meeste mensen doen dat met eigen vervoer (auto dus) en overnachten in een hotel, of hebben een motorhome en staan daarmee op een RV park. Wij ook: met ons twee persoons tentje op het enige stukje gras dat aanwezig was op deze veredelde parkeerplaats. ;) Diezelfde dag nog in acht uur (!) tijd alle hoeken van het park gezien en eigenlijk alles kunnen doen want er waren niet of nauwelijks rijen.

Vegas!!! Onze eerste lange afstand reizen was per Greyhound bus naar Las Vegas. Na uren achter Internet een prachtige deal gevonden: 80 dollar voor een nachtje in het New York New York hotel (een hotel dat een kleine replica is van het echte New York). Included: gratis rollercoaster passen, twee drankjes en ontbijt en lunch voor de helft van de prijs. Natuurlijk ook een gokje gewaagd, maar zoals je zou verwachten eerst onze inzet van 150 dollar (poeh poeh) bijna helemaal verloren. Met het laatste tientje een Monopoly-kast aan het rammelen gekregen: 300 dollar!!! :D Uiteindelijk in Vegas genoten van 100 dollar winst. Na een nacht in een luxe kamer op de 27ste verdieping van de Century Tower werden we de volgende dag in een shuttle busje gepropt met tien anderen (wij "the smallest" achterin :-() en in een dodgy wachtkamertje van Amtrak (treinmaatschappij) in het plaatsje Kingman gedropt.

Een kleine kennismaking met Amtrak: mooie, luxe uitgevoerde en snelle treinen, kussentjes worden uitgedeeld door conducteur in slaaptrein, je wordt door diezelfde conducteur gewekt wanneer je je bestemming hebt bereikt, een kopje koffie in de restauratiewagen kost slecht 1 dollar 50 (1 euro en 5 cent), en je bagage wordt gelabeld en kostenloos van A naar B versleept zonder dat jij je er zorgen over hoeft te maken.

Maar... wij zaten dus nog steeds (midden in de nacht) in het kleine gare wachtkamertje op de trein te wachten. Na twee uur werden we gewekt door de conductrice die ons meenam naar een onbewaakte spoorwegovergang: ons perron (inderdaad, er was dus geen station te bekennen). Niet veel later stopte de grote zilverkleurige Amtrak-trein maar liefst vier keer om de conducteurs en passagiers uit te laten stappen, en de nieuwe conducteurs en passagiers in te laden. Dit alles met behulp van een soort van keukentrapje en de helpende hand van onze lieve conductrice om de trein in te komen. Briljant!

Kamperen in de Grand Canyon is een belevenis. Voor zes dollar mochten we ons kleine tentje opzetten op een plek met twee parkeerplaatsen, een picknick tafel en een vuurplaats. Er was ruimte voor wel 6 tenten. Amerika is duidelijk ingericht voor grote auto's en dikke Amerikanen en kamperen in een tent vinden ze maar vreemd hier.
Een mooie wandeling gemaakt naar een plek in de Canyon die 'Skeleton Point' heet. Een stevige hike van ongeveer 4 uur. Veel zweten en flink onze kuiten getraind, maar adembenemende uitzichten op de Canyon gehad.
Het openbaar vervoer vanuit de Canyon bleek een avontuur op zich. De trein is een 65-plus uitje dat het echte "Wilde Westen gevoel" wil overbrengen aan zijn reizigers. Tijdens de reis genieten we van live Country en Western muziek en worden we zelfs overvallen door heuze bandieten te paard! Gelukkig kwam de sheriff (die per se met de jongste vrouw in de coupe op de foto wilde ...zucht... ;-)) om ons te redden.

Yosemite National Park... of eigenlijk Yosemite National Vakantiedorp is compleet met "all you can eat"-fast food ketens en een eindeloze hoeveelheid parkeerplaatsen een omgeving die niets begrijpt van twee backpackers die zonder auto komen genieten van de natuur.
Dat ging ongeveer zo:
- "We want a place to put our tent"
* "Ah, so you want to rent a tent cabin!"
- "No, we want a campsite"
* "Ah, so you want to book a hotel room"
GRRRRRRR!!! Na opperste frustratie over "volle" campsites (met echt nog genoeg ruimte om een klein tentje neer te zetten, wij hoeven geen oprijlaan) en onvriendelijke medewerkers uiteindelijk een veel te dure canvas hut (de "tent cabin" ) gehuurd. Daarna besloten om toch te genieten van de wel aanwezige wildlife (beren, herten en veel eekhoorns) en prachtige natuur. Een mooie fietstocht/wandeling langs Mirror Lake en een tour met bevlogen tourguide naar de Giant Sequoias (enorme oerbomen) en een van de mooiste uitkijkpunten over de Yosemite Valley waren het resultaat. Voldaan vertrokken we naar....

SAN FRANCISCO. Eindelijk een gezellig hostel met allerlei activiteiten en vanavond gratis pasta! Vanochtend fietsen gehuurd en ons verbaasd over het feit dat er een Amerikaanse stad bestaat die WEL begaanbaar is voor mensen zonder dikke auto's. We hebben ons heerlijk uitgeleefd en de heuvels op en af geraced om mooie plekken te bekijken. Natuurlijk ook over de Golden Gate Bridge en toen vanuit het schattige kustplaatsje Sausolito met de ferry weer terug. San Francisco is een mooie stad met een prettige atmosfeer waar het (zeker gezien het klimaat) zeer prettig vertoeven is. Nog anderhalve dag en dan reizen we via de westkust terug naar LA (waar we alleen nog naar Universal Studios willen).

Misschien komt er onderweg nog een bericht van ons, maar zo niet: we zien jullie snel en wij genieten nog even verder! :D

Dikke knuffel van Marieke & Yvo!

• 25 September 2007 - 16:27

Nike:

Wauw, de tijd gaat echt snel! Nog maar een week en dan ben je / zijn jullie alweer terug! Nog heel veel plezier toegewenst (maar dat gaat vast wel lukken :))En je weet wat de voorwaarden voor terugkomst zijn he.... :P

X Nike

• 28 September 2007 - 08:21

veel lol yvo

• 28 September 2007 - 14:20

Pappie:

yvo hert enige wat in amerika echt is is de natuur.
    de rest is niet veel vs hebben niet eens geschiedenis amerika bestaat niet echt.

• 01 Oktober 2007 - 12:27

Pappie:

wat zijn die voorwaarden voor terugkomst
    nike??dan zal ik zorgen dat hij zich daar aan houdt of misssc. er iets aan toevoeg (pappie van julie beide denk is me verteld)

• 04 Oktober 2007 - 14:04

PAPPIE:

EN NU BEN JE WEER THUIS LEKKER HE!

• 09 Oktober 2007 - 18:12

Pappie:

zo gelukkig voorlopig niet meer in of ondervliegtuigen