Bijkomen in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Yvo Vries - WaarBenJij.nu Bijkomen in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Yvo Vries - WaarBenJij.nu

Bijkomen in Melbourne

Door: Yvo

Blijf op de hoogte en volg Yvo

15 Augustus 2007 | Australië, Melbourne

Ik heb nu 2 nachten doorgebracht in Melbourne. Gisteren een beetje rondgelopen in de stad en nagedacht over hoe de komende weken er ongeveer uit gaan zien. Ik ben hier eergisteren aangekomen via 'The Overland' een trein van Adelaide naar Melbourne. Ik had tijdens de 11 uur durende rit gezelschap van Sebastian, een Duitser die ik in het hostel in Adelaide waar ik 2 dagen moest wachten op de trein, ontmoet heb. Adelaide is een saaie stad waar we beiden zo snel mogelijk weg wilden. De afgelopen twee dagen in Melbourne hebben we af en toe afgesproken, samen gegeten en reisverleden en -plannen besproken. Sebastian vertrekt vanavond naar Singapore en ik vertrek vanavond met de Spirit of Tasmania Ferry (een reis van ongeveer 12 uur) naar Devonport, Tasmanië. Vanaf daar reis ik met de bus naar Hobart waar ik mijn laatste dagen in Australië zal doorbrengen. :(

In de afgelopen twee weken ben ik met een 9 daagse tour door de outback van Australië, van het noorden (Darwin) naar het midden (Alice Springs) gereisd. Deze 'Cloud 9' tour (feitelijk drie kleinere tours, waardoor de samenstelling van de groep waarmee ik reisde iedere 3 dagen veranderde) was een geweldige ervaring! Karina: bedankt! :)

Met een groep van 16 mensen onder begeleiding van tourguide Paul ben ik op de eerste tour 3 dagen in een 4WD wagen door Litchfield en Kakadu National Park gereden. Beide parken bij elkaar zijn ongeveer 3 keer zo groot als Nederland dus de afstanden die iedere dag afgelegd worden zijn enorm. Met name in Kakadu NP krijg je de rauwe, indrukwekkende en overweldigend mooie natuur van het tropische Northern Territory te zien. Tijdens de tour krijg je enorm veel informatie over het plant en wildleven en de originele bewoners (de Aboriginal stammen) van dit gebied. Wat opvalt is dat grote delen van dit land in het natte seizoen bijna geheel onder water staan en dan ontoegankelijk zijn. De middag crocodile spotting op de Mary Billabong onder leiding van stoere Ozzie Jason (zo'n Crocodile Dundee type) is om nooit te vergeten. 's Avonds vertellen Paul en Jason sterke verhalen tijdens het eten en verblijven we op een camping in een van de parken. 's Nachts, na een krat bier, hebben Paul en Jason mij en twee Canadese meiden meegenomen het Monsoon Rainforest in voor "some wildlife spotting". We hebben heel veel spinnen, enkele slangen, een enkele cane toad en een heleboel Wallabies gezien. De volgende dagen hebben we gezwommen in prachtige watervallen waarvan de mooiste die in de Barramundi Gorge was. Daar kun je telkens een niveau omhoog klimmen en na iedere klim wordt het water warmer. Naar deze waterval en naar de Jim Jim Falls ben ik op blote voeten toegelopen (een klim van ongeveer 20 minuten over rotsen), een bijzondere ervaring op zich! Peti: bedankt! ;)

De tweede tour was die van Darwin naar Alice Springs. In drie dagen tijd leg je dan ongeveer 1600 kilometer af. Ik zat in een bus met slechts 11 andere reizigers. Onze tourguide was Brad, een ruige Ozzie van Ierse komaf met bijbehorende lange rode baard, zwarte hoed en tatoeages op zijn armen die overal op blote voeten liep. Hij begon de tour met de geruststellende woorden: "There's not many people travelling from Darwin to Alice by bus. That's cuz there's fuck all to see out there. But everything there is to see, we will stop at. Enjoy the ride." Ozzie humor, geweldig! :p We zijn onderweg gestopt bij de Katherine Gorge, waar ik met 3 anderen ben gaan kanoen. We hebben 2 warm water bronnen bezocht, waar ik met slechts 2 anderen ben gaan zwemmen (iedereen vond het buiten te koud; het water was een graad of 30). We hebben de Devils Marbles beklommen en bier gedronken in de beroemde Daly Waters Pub. Onderweg hebben ik en slechts enkele anderen naast het kampvuur en onder de enorme sterrenhemel van de outback geslapen in een zogeheten swag (een soort grote slaapzak met ingebouwde mat). Onze laatste stop was het plaatsje Ti-tree, een bijna geheel door de lokale Aboriginals gerund dorpje, waar ik een handgemaakte Didgeridoo gekocht heb. Dat leek me het mooiste souvenir om mee te nemen uit Australië. Aangekomen in Alice ben ik met Nils (een Franse jongen die al een maand of 8 aan het rondreizen was) bij tourguide Brad thuis het bier dat we overhadden van de tour op gaan drinken. Het is aldus nog erg laat geworden in de nacht voordat mijn derde tour ging beginnen.

- Ik moet een hoop positief karma hebben. :D Tijdens de eerste tour reis ik met een groep mensen waarvan een deel nog 2 dagen langer met dezelfde tourguide reist. Hun vervolgtocht brengt ze de volgende avond naar Katherine Gorge. Ik word met een klein groepje teruggebracht naar Darwin waar ik de volgende ochtend aan mijn tweede tour begin. Tijdens die busrit ontdek ik dat ik mijn camera op de laatste camping heb laten liggen. Na enig overleg met onze knotsgekke chauffeur Luke (eigenlijk ook een tourguide met als bijnaam Gollum, vanwege zijn imitaties van het LOTR karakter) is mijn beste kans om hem terug te krijgen de volgende avond op de camping bij de Katherine Gorge. Daar zal de groep die ik hiervoor verlaten heb ook aanwezig zijn. En jawel: ze zijn er en hebben mijn camera gevonden en meegenomen. Ongeveer 50 foto's (vooral van tourguide Paul) en een paar filmpjes waarin heel hard "You forgot your camera!" geroepen wordt rijker, wordt mijn camera lachend aan mij overhandigd. -

De derde en laatste tour van Cloud 9 was de tour waarin we Ayers Rock (of eigenlijk: Uluru, zoals de monoliet volgens de Aboriginals heet), Kata Tjuta en Kings Canyon bezochten. Dit keer hadden we een volle bus van 24 personen onder leiding van tourguide Geoff. Uluru en Kata Tjuta zijn indrukwekkend om te zien. Je kunt er omheen lopen en met het verstrijken van de dag zie je de kleur van de rotsen veranderen van oranje-rood naar een licht paars. Het rood in beide formaties wordt veroorzaakt doordat er zoveel ijzer in het gesteente zit en is dus feitelijk roest! Zonsondergang met Champagne bij Uluru vergeet je niet snel. Maar wat op mij en vele anderen in de groep toch de meeste indruk maakt is Kings Canyon. Een 3 uur durende wandel- en klimtocht neemt je via de waterpoel in het midden over de randen van dit immense versteende duinlandschap. Tijdens de uitleg over hoe dit landschap ontstaan is maakt Geoff ons duidelijk dat de Grand Canyon eigenlijk een Grand Gorge is! Als ik daar ben zal ik dat die Amerikanen eens onder de neus wrijven en ik heb Geoff beloofd hem de reactie te sturen. Ook op deze tour slapen we op campings waar het echter een stuk kouder is dan in het noorden, buiten slapen is er dit keer voor mij niet bij. De twee avonden bij het kampvuur het ik echter wel kunnen gebruiken om mijn Digeridoo te leren spelen. Enkele reisgenoten wagen ook een poging en uiteindelijk en na discussie over wat de beste methode is om het ding te bespelen weten we er best nog aardig wat geluid uit te halen!

[Tijdens het typen van dit bericht gaat opeens het brandalarm af in het pand waarin het Internet café zich bevindt. Iedereen moet het pand verlaten. Een minuut of 10 later mogen we allemaal weer naar binnen: vals alarm.] !

Ook op de tweede en de derde tour heb ik een schat aan informatie gekregen over plant- en wildleven, (de ontstaansgeschiedenis van) het landschap en de verhalen van de Aboriginal stammen die de gebieden oorspronkelijk bevolkten. Iedere tourguide en eigenlijk iedereen van 'The Territory' die je iets over de omgeving verteld is ontzettend bevlogen over zijn of haar land, heeft er veel kennis van en ze hebben (zonder uitzondering) allemaal een enorm respect voor de Aboriginal cultuur. Daarnaast hebben ze allemaal een groot gevoel voor humor en worden alle (al dan niet sterke) verhalen doorspekt met grappen, anekdotes en uitspraken als "No worries mate!" en "Too easy guys!".

Zoals je kunt lezen heeft dit nogal indruk op me gemaakt. Ik vind het dan ook jammer dat mijn tijd in OZ er bijna op zit. Gelukkig maakt mijn verblijf hier in het relatief koude Melbourne, een zeer moderne miljoenenstad (desondanks niet onaangenaam), het iets makkelijker. Op mijn verblijf in Queensland en Northern Territory kijk ik met heimwee terug. De outback van Australië is heel wat anders dan de plek waar ik nu ben. Ik ben benieuwd en kijk uit naar mijn tijd op Tasmanië en daarna Nieuw-Zeeland! :D

...foto's volgen...

  • 18 Augustus 2007 - 11:37

    Karina:

    Kippevel! Wat leuk om te horen dat je het geweldig vond :-)

  • 18 Augustus 2007 - 23:43

    Tanya Boelema:

    Very exciting that you have made it south of the Equator, and are coming to New Zealand!

  • 21 Augustus 2007 - 15:54

    Pappie:

    ome cor devries als je dit leest ik hebnu je echte bril dus als je belangstelling hebt

  • 21 Augustus 2007 - 19:23

    Guido Z.:

    Yvo! Leuk om je zo rond te zien lopen in verre oorden. Veel plezier nog!

  • 26 Augustus 2007 - 11:45

    Pappie:

    hoi yv je gaat lekker he!

  • 27 Augustus 2007 - 09:44

    Yvo:

    Ja hoor pap, het gaat prima! Maar wat is er met de bril van Cor? ;)

    Tanya: I'm getting closer to Wellington every day now!

    Guido: leuk om van je te horen! Ik heb het geweldig naar mijn zin tot nu toe, en het wordt vast alleen maar beter.

  • 13 September 2007 - 17:14

    Pappie:

    al in la yvo? met marieke? cor had z'n bril bij mij weggemaakt en leek onvindbaar

  • 20 September 2007 - 17:16

    Pappie:

    wanneer ben je weer in asd?

  • 20 September 2007 - 17:20

    Pappie:

    yvo dievers uitgegraven Witchetty Grub...
    heb je die meteen weer vers begravenwanneer kom je nou weer eens terug?
    nee hoor yvo geniet er maar van

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvo

Al lange tijd heb ik de wens om een reis naar Australië en Nieuw-Zeeland te maken. Dit jaar wordt die wens, door werkomstandigheden (of moet ik eigenlijk zeggen: 'geen werk' omstandigheden ;-)), realiteit! De reis is inmiddels iets aangepast, wat het globale reisplan brengt op: 6 weken Australië, 3 weken Nieuw-Zeeland en 3 weken Amerika (west-kust). De eerste 9 weken reis ik alleen en de laatste 3 reis ik samen met mijn vriendin Marieke. :-D

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 79
Totaal aantal bezoekers 17555

Voorgaande reizen:

09 Juli 2007 - 02 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: